کهکشان
کهکشان



   

محققان نجوم آمریکا موفق به شناسایی سیستم سیاره‌ای بیگانه‌ای شامل پنج سیاره شدند که در فاصله ای 12 برابر کمتر از فاصله زمین تا خورشید به دور ستاره میزبان خود در حال گردش هستند.

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی کپلر ناسا از سال 2006 میلادی تاکنون بالغ بر دو هزار و 300 سیاره بالقوه را شناسایی کرده است و به طور همزمان بیش از 160 هزار ستاره را در جستجوی کوچکترین حرکت در نور خیره کننده ستارگان مورد رصد قرار می دهد.

  محققان نجوم با استفاده از داده های تلسکوپ کپلر، سیستم سیاره‌یی در اطراف ستاره KOI-500‌ را در فاصله یک هزار و 100 سال نوری در صورت فلکی شلیاق (چنگ رومی) مورد بررسی قرار دادند.

 

جرم ستاره KOI-500‌ تقریبا معادل خورشید است، اما سه چهارم قطر خورشید را دارد و تنها یک میلیارد سال از عمر این ستاره می گذرد که یک چهارم عمر خورشید است.

این ستاره میزبان یک منظومه سیستم سیاره‌یی فوق العاده جمع و جور و کوچک شامل پنج سیاره در ابعاد 1.3 تا 2.6 برابر اندازه زمین است.

 

«دارین راگوزین» از محققان نجوم دانشگاه فلوریدا و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: تمامی پنج سیاره در منطقه ای 150 برابر کوچکتر از فاصله مداری زمین جمع شده و در حال چرخش به دور ستاره میزبان هستند.

این سیارات به قدری به ستاره میزبان خود نزدیک هستند که طول یک سال یا زمان چرخش به دور ستاره تنها 1.0، 3.1، 4.6، 7.1 و 9.5 روز به طول می انجامد.

 

این سیارات همچنین به قدری به هم نزدیک هستند که گرانش متقابل باعث کشیده شدن و هل دادن سیارات به سمت مدارهای یکدیگر می شود، با این وجود مدارهای هر پنج سیاره ثابت و بدون تغییر هستند.

جزئیات کشف پر ازدحام ترین سیستم سیاره ای 15 اکتبر (24 مهر) در نشست سالانه انجمن نجوم آمریکا در شهر رنو ایالت نوادا اعلام شد.

ماهواره ی کپلر

این ماهواره به نام یک دانشمند آلمانی نام گذاری شده است.یوهان کپلر(زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۵۷۱ درگذشت ۱۵ نوامبر ۱۶۳۰، وایل‌دراشتات،آلمان) دانشمند، ریاضیدان و ستاره شناس سرشناس آلمانی. کپلر را پدر علم ستاره شناسی جدید می‌دانند. وی با تحقیق دربارهٔ ستارگان و سیارات، توانست قوانین معروف کپلر را ارائه دهد كه امروزه به عنوان قوانین سه‌گانهٔ كپلر در ستاره‌شناسی بكار می‌رود، او وقتی ادعا كرد كه سیاره ها در مدارهای بیضوی بدور خورشید می‌چرخند و خورشید تنها نیروی اداره كنندهٔ مدارهای سیارات است، مورد اعتراض سنت‌ها وباورهایی كه قرن‌ها پایدار بود قرار گرفت.

کپلریکی از طرفداران سرسخت نظریه خورشید مركزی یا منظومه شمسی بود.

 

قوانین سه گانه کپلر

کپلر پس از چندین سال مطالعه در حرکت سیارات در سال ۱۶۱۸ موفق به کشف قانون سوم خود شد. کپلر بر پایه آن یافته ها قوانین سه‌گانه زیر را درباره حرکت سیارات بیان کرد:

1- مدار حرکت سیارات به گرد خورشید یک بیضی است که خورشید در یکی از دو کانون آن قرار دارد.

2-خط وصل کننده هر سیاره به خورشید در زمان‌های مساوی مساحات مساوی جاروب می‌کند.

3-مکعب فاصله متوسط هر سیاره تا خورشید با مربع زمان یک دور کامل گردش سیاره تناسب مستقیم دارد.

بعد از کپلر، نيوتن از طريق این قوانين، توانست قوانين گرانشی را کشف کند. قوانين كپلر به عنوان قوانين مدرن ستاره شناسی اهميت زيادی دارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ جمعه 28 مهر 1391برچسب:قوانین سه گانه کپلر, کشف پر ازدهام ترین سیستم سیاره ای, کپلر ماهواره کپلر, توسط علی |